Nämä 10 asiaa jokaisen värianalyysistä kiinnostuneen ja aiheesta sosiaaliseen mediaan julkaisuja tekevän tulisi tietää värianalyysistä:
1. Värianalyysissä etsitään henkilön luonnollisten piirteiden kanssa harmoniassa olevat värisävyt. Nämä värisävyt ovat pohjasävyltään ja kirkkaus- ja tummuusasteeltaan samankaltaisia henkilön luonnollisten piirteiden kanssa.
2. Värianalyysi tehdään aina meikittömille kasvoille ja värjätyt hiukset peitettynä. Muulla tavoin tehdyn värianalyysin tulos on kyseenalainen.
3. Värianalyysimenetelmiä on paljon, ja niiden värivuodenaikojen ja värien jaotteluissa on eroja. Eri värianalyysimenetelmien vuodenajat eivät suoraan siis vastaa toisiaan, ja samanniminen värivuodenaika tarkoittaa eri menetelmissä eri asiaa. Esimerkiksi 16 värivuodenajan värianalyysissä true spring eli kevät tarkoittaa henkilöä, jonka piirteissä on ainoastaan kevään piirteitä. Hänelle parhaat sävyt ovat lämpimiä, kirkkaita ja vaaleita. Sävyt ovat erilaisia kuin kevään muiden tyyppien, kuten vaikkapa lämpimän kevään (warm spring), parhaat sävyt. Lämmin kevät taas on henkilö, jolla on sekä kevään että syksyn piirteitä, ja hänelle parhaat sävyt ovat kevään sävyjä tummempia ja murretumpia, mutta syksyn sävyjä kirkkaampia. Toisissa värianalyysin viitekehyksissä esimerkiksi lämmin kevät tarkoittaa samaa asiaa kuin true spring ja true spring -keväälle kuvataan sopivan kaikkien eri kevättyyppien sävyt.
4. Erittäin tyypillisesti eri värianalyysimenetelmissä yhdistellään saman vuodenajan alle sävyjä, joilla ei ole samaa pohjasävyä ja jotka eivät myöskään kirkkaus- ja tummuusasteensa suhteen ole harmoniassa keskenään. Täten saman värivuodenajan kaikki sävyt eivät ole samalle henkilölle niitä parhaiten sopivia sävyjä. (Näin on myös edellisen kohdan true spring -esimerkissä, jos yhdistämme tämän vuodenajan alle kaikkien eri kevättyyppien sävyt.) Tämä aiheuttaa myös sen, että värianalyysiprosessi on virhealtis.
5. Teoriassa eri värianalyysimenetelmillä pitäisi päätyä samaan lopputulokseen päävuodenajan (kevät, kesä, syksy, talvi) suhteen, mutta käytännössä tämä on hankalampaa 3 ja 4 kohdissa mainituista syistä johtuen.
6. Liian yksinkertainen värianalyysimenetelmä ja suppea väriteorian tulkinta johtavat herkästi epätarkkoihin värianalyysituloksiin eivätkä ota huomioon ihmisten piirteiden moninaista kirjoa. Esimerkiksi 16 värivuodenajan värianalyysissä huomioidaan väriteoria ja värien erilaiset ominaisuudet laajasti, jotta värianalyysi olisi mahdollisimman tarkka.
7. Oikein tehdyn värianalyysin tulos ei muutu.
8. Oikeanlainen valaistus on hyvin tärkeä värianalyysiä tehtäessä, sillä valo vaikuttaa värien havaitsemiseen. Valaistuksen on oltava neutraali, ja luonnonvalo on sitä vain pienen hetken päivästä. Siksi neutraalin valon takaava valaistus niin digitaalista kuin kasvokkain tehtävää värianalyysiä tehtäessä on tärkeä.
9. Kaikilla näillä asioilla on merkitystä, mikäli haluaa tarkan värianalyysin tuloksen ja väripaletin.
10. Erilaisten puhelinsovellusten ja filttereiden avulla ei voi luotettavasti selvittää omaa värivuodenaikaansa. Niissä sekoitellaan värejä miten sattuu eikä oteta huomioon neutraalin valaistuksen merkitystä.
Värien käyttäminen ei ole vakavaa, ja kannustankin kaikkia pukeutumaan haluamallaan tavalla. Jos kuitenkin haluat selvittää luonnollisten piirteiden kanssa harmoniassa olevat värisävyt ja saada värianalyysistä parhaimman mahdollisen hyödyn irti, tutustu lisää 16 värivuodenajan värianalyysiin sekä palveluihini Colourful Harmonyn verkkokaupassa.