Eri värianalyysimenetelmissä on tyypillisimmin 4, 12 tai 16 värivuodenaikaa. Ei kuitenkaan ole olemassa mitään yhtä tiettyä 4, 12 tai 16 värivuodenajan värianalyysimenetelmää. Värianalyysimenetelmällä onkin suuri merkitys värivuodenajan määrittämisen ja värisuositusten kannalta.
Suomessa ja maailmalla on tarjolla monenlaisia värianalyysejä erilaisin menetelmin tehtyinä. Itselle parasta värianalyysia valitessa eri värianalyysimenetelmiin ja niiden rajoituksiin tutustuminen kannattaa. Tämä on toisaalta haastavaa, sillä netti on pullollaan keskenään ristiriitaista ja epätarkkaa tietoa värianalyysistä. Lisäksi yleensä kuulee puhuttavan vain sävytarkoista ja varmoista värianalyysimenetelmistä ja tarkoista tuloksista. Ei ole kuitenkaan harvinaista, että toisinaan värianalyysissä tulee virheellisiä tai epätarkkoja ja keskenään ristiriitaisia tuloksia. Nämä tulokset usein ymmärrettävästi hämmentävät asiakkaita.
Tässä blogitekstissä valotan värianalyysimenetelmien eroja oman koulutukseni mukaisen Pohjois-Amerikassa kehitetyn 16 värivuodenajan värianalyysin näkökulmasta. Menetelmällä on poikkeuksellisen vankka ja kattava väriteoreettinen perusta. Alla olevassa kuvassa näkyvien 16 värivuodenajan lisäksi käyttämäni värianalyysimenetelmä huomioi sellaiset värianalyysin erityistapaukset, joissa henkilön piirteet ovat pohjasävyltään täysin neutraalit tai jos hänelle ei pystytä määrittämään kotivuodenaikaa, eli hän ei ole kevät, kesä, syksy tai talvi.
4 värivuodenaikaa 16 vuodenajan värianalyysin näkökulmasta
Monille kaikkein tutuin on niin kutsuttu 4-jaollinen värianalyysi, jossa värivuodenaikoja on neljä: kevät, kesä, syksy ja talvi. Hyvin tyypillisesti erilaisissa 4 vuodenajan värianalyyseissä saman värivuodenajan alta löytyy 3-4 muun saman värivuodenajan eri tyypin (eli flow-vuodenajan tai välivuodenajan) värejä eikä niissä yleensä huomioida pohjasävyltään neutraaleja sävyjä. Tämä johtaa siihen, että saman värivuodenajan sävyissä on usein ainakin kahta eri pohjasävyä. 4 värivuodenajan menetelmiä pidetään yleisesti ottaen selkeinä ja helpompina omaksua. Kokemukseni mukaan joillekin ne voivat aiheuttaa myös hämmennystä saman värivuodenajan sävyjen ominaisuuksien vaihtelevuuden vuoksi.
12 värivuodenaikaa 16 vuodenajan värianalyysin näkökulmasta
Myös eri 12 värivuodenajan värianalyyseille, niin kutsutulle 12-jaolliselle värianalyysille, on tyypillistä, että saman värivuodenajan alta löytyy eri värivuodenaikojen sävyjä ja useita eri pohjasävyjä. Lisäksi niille on varsin tyypillistä, että samoja sävyjä löytyy myös pohjasävyltään ja muiltakin ominaisuuksiltaan erilaisiksi kuvattujen värivuodenaikojen alta.
Värivuodenaikojen nimitysten eroja
Joissain ulkomaisissa 12 värivuodenajan menetelmissä seuraavat värivuodenajat ovat synonyymejä toisilleen:
- true spring ja warm spring
- cool summer ja true summer
- cool winter ja true winter
- true autumn ja warm autumn
Nämä ovat kuitenkin eri vuodenaikoja 16 värivuodenajan värianalyysissä. Niistä vuodenajat, joiden edessä on etuliite ”true” ovat päävärivuodenaikoja, jotka ovat niin sanottuja puhtaita värivuodenaikoja, joissa ei ole muiden värivuodenaikojen vaikutusta mukana. Sen sijaan esimerkiksi lämmin kevät eli warm spring on kevät, jonka piirteissä ja parhaissa väreissä näkyy myös syksyn vaikutus. Kevät eli true spring on lämmintä kevättä vaaleampi värivuodenaika, jossa ei ole syksyn vaikutusta. Viileä kesä eli cool summer taas on kesä, jonka parhaissa väreissä ja piirteissä näkyy talven vaikutus. Kesä eli true summer on viileää kesää vaaleampi ja pehmeämpi värivuodenaika. (Tarkemmat esittelytekstit eri 16 värivuodenajan värianalyysin värivuodenajoista löydät aikaisemmista blogiteksteistä, ja linkit näihin teksteihin löytyvät myös myöhemmin tästä tekstistä.)
Lisäksi joidenkin 12 värivuodenajan menetelmien mukaan true-vuodenajan edustajan ajatellaan voivat käyttää kaikkia saman kotivärivuodenajan sävyjä eli esimerkiksi true spring voisi käyttää kaikkia muidenkin keväiden sävyjä. Tällaista ihmistä ei 16 värivuodenajan värianalyysissä ole, sillä värivuodenajat ovat keskenään niin erilaisia eikä sama ihminen ole samaan aikaan esimerkiksi neutraali, lämmin, kirkas, keskimääräisen kirkas, murrettu, vaalea ja tumma. (Nämä ovat eri keväiden piirteiden ja parhaiden sävyjen ominaisuuksia.)
Väriviuhkat 16 värivuodenajan näkökulmasta
12 värivuodenajan värianalyysin Saksassa valmistettujen väriviuhkojen käyttö on yleistynyt meillä hurjaa vauhtia eri 4 ja 12 värivuodenajan värianalyysien tekemiseen kouluttautuneiden keskuudessa. Koska niitä käytetään erilaisilla koulutus- ja itseopiskelutaustoilla, tulkintani mukaan nämä eivät ainakaan meillä kuulu enää mihinkään tiettyyn värianalyysimenetelmään. Nämä viuhkat eivät suinkaan ole ainoat väripaletit, joita maailmalla käytetään 12 värivuodenajan värianalyyseissä. Nämä väriviuhkat ovat kuitenkin herättäneet meillä Suomessa hämmennystä suhteessa kuvaamiini värisuosituksiin 16 värivuodenajan värianalyysin näkökulmasta. Kuvaan seuraavaksi havaintojani, joita olen tehnyt näistä väriviuhkoista tarkasteltuani niitä lähemmin.
Vaalea kesä, pehmeä kesä ja viileä kesä
Vaalea kesä ja pehmeä kesä ovat 16 värivuodenajan värianalyysissä neutraaleja värivuodenaikoja, joiden edustajilla on neutraali-viileä ihon pohjasävy. Heille sopivat myös parhaiten pohjasävyltään neutraalit sävyt. Vaalean kesän sävyissä näkyy kevään kirkastava vaikutus, kun taas pehmeän kesän sävyissä syksyn pehmentävä ja tummentava vaikutus. Sen sijaan viileä kesä on värivuodenaika, jonka sävyissä näkyy talven vaikutus. Sen sävyt ovat kesän sävyjä kirkkaampia mutta talven sävyjä pehmeämpiä ja kokonaisuudessaan vaaleampia.
Vaalean kesän väriviuhkan sävyt vastaavat eniten kesän (true summer) sävyjä 16 värivuodenajan värianalyysissä, mutta siinä on myös ripaus viileää kesää ja vaaleaa kesää sekä vaaleaa kevättä.
Pehmeän kesän väriviuhka vastaa eniten 16 värivuodenajan pehmeän kesän ja pehmeän syksyn väripaletteja ripauksella kesää (true summer) ja vaaleaa kesää sekä vaaleaa kevättä.
Viileä kesä vastaa parhaiten 16 värivuodenajan näkökulmasta viileää kesää ja viileää talvea sekä kesää (true summer) ripauksella kirkasta kevättä ja kirkasta talvea. (Myös kirkas kevät ja kirkas talvi ovat 16 värivuodenajan värianalyysissä pohjasävyltään neutraaleja värivuodenaikoja.)
Lämmin kevät, kirkas kevät ja vaalea kevät
Kirkas kevät ja vaalea kevät ovat 16 värivuodenajan värianalyysissä neutraaleja värivuodenaikoja. Kirkkaan kevään sävyissä näkyy talven tummentava ja kirkastava vaikutus, kun taas vaaleassa keväässä kesän pehmentävä vaikutus. Sen sijaan lämmin kevät on värivuodenaika, jonka sävyissä näkyy syksyn vaikutus.
Lämpimän kevään väriviuhkan sävyt vastaavat parhaiten 16 värivuodenajan kevään (true spring) ja lämpimän kevään ja lämpimän syksyn väripalettien yhdistelmää.
Kirkkaan kevään väriviuhkan sävyt vastaavat parhaiten 16 värivuodenajan kevään (true spring), lämpimän kevään, lämpimän syksyn ja kirkkaan kevään ja kirkkaan talven väripalettien yhdistelmää ripauksella viileän talven ja viileän kesän sekä talven (true winter) sävyjä.
Vaalean kevään väriviuhkan sävyt vastaavat eniten 16 värivuodenajan vaalean kevään ja vaalean kesän väripaletteja yhdistettynä kevään (true spring) sävyihin (mutta vaalean kevään viuhkan oliivi olisi sävyltään lämpimän kevään ja lämpimän syksyn väripaleteissa 16 vuodenajan värianalyysissä).
Tumma syksy, lämmin syksy ja pehmeä syksy
Tumma syksy on 16 värivuodenajan värianalyysissä pohjasävyltään neutraali värivuodenaika, jonka sävyissä näkyy talven tummentava ja osin kirkastava vaikutus, kun taas pehmeä syksy on neutraali värivuodenaika, jonka sävyissä näkyy kesän pehmentävä vaikutus. Sen sijaan lämpimän syksyn sävyissä näkyy kevään kirkastava ja vaalentava vaikutus.
Tumma syksy vastaa parhaiten 16 värivuodenajan syksyä (true autumn) tujauksella lämmintä kevättä ja lämmintä syksyä.
Lämmin syksy vastaa parhaiten 16 värivuodenajan syksyn (true autumn), kevään (true spring) sekä lämpimän kevään ja lämpimän syksyn yhdistelmää.
Pehmeä syksy vastaa parhaiten 16 värivuodenajan pehmeää syksyä ja pehmeä kesää tujauksella kesää (true summer), vaaleaa kevättä ja vaaleaa kesää sekä kevättä (true spring).
Viileä talvi, kirkas talvi ja tumma talvi
Viileä talvi on 16 värivuodenajan värianalyysissa viileä värivuodenaika, jonka sävyissä näkyy kesän vaikutus. Kirkas talvi sen sijaan on neutraali värivuodenaika, jonka sävyissä näkyy kevään vaikutus. Tumma talvi on taas on pohjasävyltään neutraali värivuodenaika, jonka sävyissä näkyy syksyn tummentava ja pehmentävä vaikutus.
Viileän talven väriviuhkan sävyt vastaavat eniten 16 värivuodenajan viileän kesän ja viileän talven sekä talven väripaletteja ripauksella kirkasta talvea ja kirkasta kevättä sekä talvea (true winter).
Kirkkaan talven väriviuhkan sävyt vastaavat parhaiten 16 värivuodenajan viileän kesän ja viileän talven, talven (true winter), kevään (true spring), kirkkaan kevään ja kirkkaan talven väripalettien yhdistelmää.
Tumman talven väriviuhkan sävyt vastaavat parhaiten 16 värivuodenajan syksyn (true autumn) ja talven (true winter) väripalettien yhdistelmää ripauksella kevättä (true spring), vaaleaa kevättä ja vaaleaa kesää.
Mikään väriviuhkoista ei siis sellaisenaan vastaa yhtä tiettyä 16 vuodenajan värianalyysin värivuodenaikaa. Näistä viuhkoista ei myöskään kokonaisuutena löydy yhtä tummia värivuodenaikoja kuin 16 värivuodenajan värianalyysin tumma talvi ja tumma syksy.
Muita havaintoja
Aiemmin Colourful Harmonyn Instagram-tilillä herättivät hämmennystä erilaiset turkoosit sävyt: Puhuin kirkkaan kevään ja kirkkaan talven neutraaleista turkoosin sävyistä, mikä herätti keskustelua siitä, että sävyt muistuttivat joidenkin seuraajieni viileän kesän viuhkan turkoosin sävyjä. Näistä viuhkoista löytyy sama turkoosin sävy niin lämpimän kevään, kirkkaan kevään, kirkkaan talven, vaalean kevään, viileän kesän kuin viileän talvenkin väripaleteista. 16 värivuodenajan värianalyysissä lämpimällä keväällä, kirkkaalla keväällä, vaalealla keväällä ja viileällä kesällä on omat erilaiset turkoosin sävynsä. Kirkkaalla keväällä ja kirkkaalla talvella on keskenään yhteisiä sävyjä, samoin viileällä kesällä ja viileällä talvella. (Myös kaikki muut värivuodenajat, joilla on sama etuliite suomen kielessä, jakavat keskenään yhteisiä sävyjä 16 värivuodenajan värianalyysissä, sillä niissä on yhdistynyt samojen värivuodenaikojen vaikutusta.)
Pehmeällä syksyllä ja vaalealla keväällä on myös näissä väriviuhkoissa yhteisiä sävyjä, mutta 16 värivuodenajan värianalyysissä nämä vuodenajat eivät jaa samoja sävyjä. Lisäksi hyvin tummanruskea mokan sävy seikkailee niin vaalean kevään kuin monien muidenkin vuodenaikojen väripaleteissa, kuten viileän kesän, kirkkaan talven ja tumman talven väripaleteissa. Nämä kaikki värivuodenajat eivät jaa yhteisiä sävyjä 16 värivuodenajan värianalyysissä.
Olen koonnut aiempiin eri kevään, kesän, syksyn ja talven värivuodenaikojen esittelyteksteihin lisää havaintojani siitä, mistä eri värivuodenaikojen väripaleteista löydät näiden värivuodenaikojen sävyjä muissa värianalyysimenetelmissä.
Värianalyysi ja luonnolliset piirteet
Eri värianalyysimenetelmissä huomioidaan eri tavoin ja eri laajuudella ja tarkkuudella ihmisten luonnolliset piirteet. Esimerkiksi joissain värianalyysin viitekehyksissä katsotaan pelkästään ihoa ja sen reaktioita värivuodenaikaa määritettäessä. Tällöin tulos voi olla hyvin kaukana tarkemmasta väriteorian mukaisesta värianalyysin tuloksesta, jossa huomioimme ihon pohjasävyn lisäksi myös hiukset ja silmät. Vaikka iho on ihmisen suurin elin ja vaikuttaa merkittävästi värianalyysin tulokseen, myös hiusten värillä ja hiusvärin pohjasävyllä sekä silmien värin pohjasävyllä on merkitystä värianalyysin tuloksen kannalta 16 värivuodenajan värianalyysissä. Värivuodenajan kannalta silmä on kuitenkin näistä epätarkin tietolähde.
Värianalyysi ja vallitsevien piirteiden arviointi
Etenkin ulkomailla 12 värivuodenajan värianalyysin yhteydessä kuulee toisinaan puhuttavan vallitsevista piirteistä. Vallitsevia piirteitä voivat olla esimerkiksi piirteiden viileys, lämpö, pehmeys, tummuus, vaaleus ja kirkkaus. Joissain värianalyysin viitekehyksissä ajatellaan, että vallitseva piirre tulee värivuodenajan etuliitteeksi ja kuvaa värivuodenajan värejä (esim. vaalea kevät). Siinä tapauksessa, mikäli tietyt kolme ominaisuutta, esimerkiksi vaaleus, kirkkaus ja lämpö olisivat yhtä vallitsevia ja tärkeitä henkilölle parhaissa värisävyissä, hänen värivuodenaikansa olisi true spring. Vallitsevien piirteiden arviointi liittyy myös 12+4 menetelmiin, joissa true-vuodenajat ovat harvinaisempia värivuodenaikoja ja edellyttävät tietyn kolmen vallitsevan piirteen olevan yhtä tärkeitä henkilölle sopivissa sävyissä (ja hänen piirteissään). Kevään kohdalla nämä kolme vallitsevaa piirrettä olisivat juuri aiemmin mainitut vaaleus, kirkkaus ja lämmin pohjasävy.
16 värivuodenajan värianalyysissä true-vuodenajat ovat päävärivuodenaikoja. Esimerkiksi juuri kevään (true spring) sävyjen kuvaus on kuitenkin lämmin, vaalea ja kirkas. Näitä ominaisuuksia löytyy myös kevätihmisen piirteistä, vaikka 16 värivuodenajan värianalyysissä ei tehdäkään vallitsevien piirteiden arviointia samassa määrin kuin osassa 12 värivuodenajan värianalyysimenetelmistä. Saman värivuodenajan edustajiin kuuluvat ihmiset erilaisilla piirteillä. Keväällä (true spring) voi olla esimerkiksi hyvin tummat tai vaaleat lämpimänsävyiset hiukset, mutta hänen ihonsa on kirkas ja vaalea ja pohjasävyltään lämmin.
Ajattelen, että vallitsevien piirteiden arvioinnille värianalyysissä on paikkansa, mutta liikaa painoarvoa annettaessa se altistaa virheille ja tulkinnanvaraisuudelle värianalyysiprosessissa. Esimerkiksi jos värianalyysiin tulee selkeästi luonnollisilta piirteiltään lämmin henkilö, vallitsevien piirteiden arviointi tulee siinä määrin huomioida, että henkilö ei lähde värianalyysistä ajatellen, että on viileän värivuodenajan edustaja. Sen sijaan esimerkiksi pehmeyden ja kirkkauden arvioiminen silmämääräisesti on usein hankalaa ja tulkintavirheille altista, sillä piirteet pehmenevät iän myötä ja luonnollisten piirteiden kirkkaus on erilaista ja usein hieman pehmeämpää verrattuna jollain tavalla muokattuihin/muunneltuihin piirteisiin (esim. luonnollisen hiusvärin kirkkaus suhteessa värjättyihin hiuksiin ja luonnollinen silmän väri suhteessa värillisiin piilolinsseihin).
Vaihtelevat värianalyysitulokset
Havaintojeni perusteella lämminpiirteiset saavat melko usein värianalyysistä tulokseksi viileän värivuodenajan. Olen myös useista lähteistä kuullut, että kesä olisi Suomen yleisin värivuodenaika. Tämä ei kuitenkaan vastaa omia havaintojani. Tähän mennessä yleisin kohtaamani värivuodenaika on ollut kevät (true spring). Myös suurin osa minua lähestyneistä ihmisistä, jotka ovat ulkomailla olleet 16 värivuodenajan värianalyysissä, ovat kertoneet olevansa keväitä (true spring). Kokemukseni mukaan monet keväät analysoidaankin virheellisesti kesän, syksyn tai talven värivuodenaikoihin. Moni on saanut kuulla myös virheellisesti olevansa talvi, vaikka tarkempi värivuodenaika olisi kevät, kesä tai syksy.
Aina kyse ei kuitenkaan ole vääristä tai virheellisistä värianalyysituloksista, kun henkilö saa eri värianalyyseissä toisistaan poikkeavat tulokset. Joskus kyse on pikemminkin siitä, että eri menetelmissä sävyt jaotellaan eri tavalla värivuodenaikoihin, ja näiden jaottelujen väriteoreettinen tausta vaihtelee. Tämän vuoksi värivuodenaika voi olla erilainen eri menetelmien kanssa analysoituna. Joskus värivuodenaika saattaa olla eri menetelmissä sävysuosituksiltaan samankaltainen, mutta värivuodenajan nimi on erilainen. Esimerkkinä aiemmin esiteltyjen viuhkojen tumma syksy, joka vastaa sävyiltään pitkälti 16 värivuodenajan syksyä (true autumn).
Eräs asiakkaani, jonka tarkka värivuodenaika oli vaalea kevät, kertoi saaneensa aiemmassa värianalyysissä tulokseksi kesän. 16 värivuodenajan värianalyysin ja väriteorian näkökulmasta tulos ei ole väärin, mutta jonkin verran epätarkka, sillä vaalealla keväällä on myös kesän piirteitä, ja joidenkin värianalyysimenetelmien kesän väripaletista löytyy juuri vaalealle keväälle erinomaisesti sopivia neutraaleja pastellisävyjä. Todennäköisesti tuo kesän värivuodenaika oli kuitenkin kyseisellä värianalyysimenetelmällä analysoituna tarkin mahdollinen värivuodenaika asiakkaalleni. Sen sijaan oma ensimmäisen värianalyysin tulokseni, jossa minut analysoitiin kesäksi, voidaan katsoa 16 värivuodenajan värianalyysin ja väriteorian näkökulmasta virheelliseksi, sillä saamassani väripaletissa ei ollut yhtäkään vaaleaa, lämmintä ja kirkasta piirteideni kanssa harmoniassa olevaa värisävyä.
Lisäksi olen kuullut tilanteista, joissa asiakkaan mieltymykset, olemus ja käyttäytyminen värianalyysissä ovat vaikuttaneet värianalyysin tulokseen. Olen myös kuullut ”värianalyysistä”, jossa persoonallisuudeltaan tietynlaiset ihmiset eivät voi saada tietynlaisia värianalyysituloksia. Ajattelen, että tällöin värivuodenajan määrittämistä ohjaavat pikemminkin stereotypiat ja mielleyhtymät, joille ei värianalyysin näkökulmasta ole väriteoreettisia perusteita. Joskus kyse voi olla myös siitä, että halutaan tehdä mieliksi ja antaa mieluinen värianalyysin tulos. Mieltymykset eivät kerro värivuodenajasta, vaikka yleensä värivuodenajan sisältä löytyy mieluisia sävyjä ja lempiväristäkin oma versionsa. Värivuodenajan määrittää luonnollisten piirteiden sävymaailma, eikä ihmisen käyttäytymisellä värianalyysitilanteessa ole yhteyttä väriteoriaan pohjautuvaan värivuodenaikaan.
Lopuksi
Eri värianalyysimenetelmissä on merkittäviä eroja ja värien jaottelu värivuodenaikoihin on hyvin vaihtelevaa. Meillä ei ole yleispätevää standardia siitä, mitkä ovat tietyn värivuodenajan sävyjä ja miten tietyt värivuodenajat määritellään. Yleisistä linjoista monissa värianalyysimenetelmissä ollaan kuitenkin samaa mieltä, mutta väriteoreettisessa pohjassa on merkittäviä eroja eri värianalyysimenetelmien välillä.
Väripalettien räätälöinti voi auttaa saamaan tarkemmat värisuositukset monissa eri värianalyysimenetelmissä. Tässä mennään kuitenkin ojasta allikkoon, jos googlaamme tietyn värivuodenajan sävyjä ja oletamme kaiken netistä löytyvän tiedon värianalyysistä olevan oikein ja virheetöntä, ja tämän löytämämme tiedon perusteella teemme asiakkaille suosituksia heidän parhaista väreistään. On hyvä muistaa, että netissä on värianalyysistä paljon virheellistä tietoa (kuten se, että verisuonien väri kertoo ihon pohjasävyn), joten mediakriittisyys on tärkeää.
Toivon, että tämä blogiteksti on osaltaan auttanut sinua hälventämään värianalyysiin ja värianalyysimenetelmiin liittyvää hämmennystä. Jos koet tarvitsevasi apua värianalyysiviidakossa navigoimiseen ja haluat selvittää tarkan värivuodenaikasi, suosittelen lämpimästi tutustumaan Colourful Harmonyn värianalyysitarjontaan verkkokaupassamme. 😊